Wednesday, March 28, 2012

Pos ke-16 : Luar Biasa yang Klise Mencetuskan Klise Luar Biasa


Bermula tahun lepas, kita dapat lihat senario baharu di Malaysia yang mana berlaku lambakan filem bergenre yang lebih kurang semuanya, dari seram, komedi seram, rempit hinggalah ke gangsterisme. Tapi entahlah kenapa industri kita seolah-olah terhad pada genre-genre ini sahaja. Fenomena ini, secara intelektualnya, jelas menonjolkan kemandulan minda pengarah dan penulis skrip, dan yang menyumbang idea (kalau idea yang diulang-ulang itu masih boleh digelar idea). Atau mungkin bagi mereka itu sesuatu yang masih luar biasa pada pandangan rakyat marhaen yang menjalani kehidupan normal. hai


LUAR BIASA BAGI ORANG BIASA-BIASA, MUNGKIN...


Berkaitan dengan "orang biasa tak tahu benda mistik/ganas macam ni" atau "dia orang ni orang luar, tak tahu dunia kita", saya juga sebenarnya ada mengalami situasi yang lebih kurang serupa.


Sewaktu bekerja sebagai pengawal keselamatan sementara menunggu keputusan SPM, saya boleh dikatakan sempat 'membuat kawan' dgn beberapa rakan sekerja yang kononnya banyak mengetahui tentang dunia mistik dan dunia gelap masyarakat Malaysia, khususnya berkaitan orang muda. Walaupun saya kurang berminat, namun secara jujurnya saya agak berminat tentang sesetengah ceritanya, dan salah satu yang saya ingat adalah tentang rantai babi tunggal.


Rantai babi tunggal ini katanya, kalau dipakai, buat si pemakai itu jadi kebal, secara fizikalnya. Rantai itu sebenarnya maya, namun dapat dilihat ketika babi yang dikatakan memakai rantai itu menanggalkannya untuk mandi Seterusnya, biasalah, ada la hidangan yang perlu dijamu sama ada hidangan hakiki mahupun rohani,mungkin. Saya tak bertanya lanjut tentang itu.

Selain itu saya juga ada mengenali rakan sekerja saya yang pernah melakukan hubungan seks seawal Tingkatan 5. Ada juga Tingkatan 1. Malah, yang dari sekolah rendah pun ada. Yang pernah memotong jari dan tangan orang sampai kudung, rempit dll. Sebagai orang yang selalu terperap kat asrama dan rumah macam, saya menganggap hal-hal seperti itu amat luar biasa kerana biasanya perkara sebegitu saya hanya dapat tahu melalui akhbar seperti Harian Metro dan Kosmo. Saya begitu tak sangka hal-hal sebegitu rupa-rupanya begitu dekat dengan saya. 


Apa-apapun, pokonya, mungkin ada segelintir pengarah menganggap pendedahan perkara ini adalah sesuatu yang kononnya mampu membuka mata rakyat dan penonton betapa kerosakan akhlak, mistik, gangsterisme dan berbagai-bagai lagi aneka genre klise filem Malaysia ini sebenarnya telah berleluasa, namun mungkin sesetengah golongan belum dan tak nak ambil tahu.


Boleh jadi juga.


SEMUA PENGARAH NAK BUAT CERITA LUAR BIASA, KATANYA


Secara peribadi, saya tak tahu siapa sebenarnya yang memperkenalkan cerita-cerita sebegitu, ataupun pendedahan kehidupan sebegitu. Namun, pengarah-pengarah tempatan seolah-olah tidak pernah serik memberikan 'pendedahan' tentang betapa dekatnya kita dengan dunia gelap dan mistik. Entah apalah tujuan mereka, nak menakutkan kita ataupun memberi kesedaran sosial kepada kita. Saya sendiri tak tahu setakat manalah kesan 'pendedahan' tersebut berguna kepada kita dari segi sosiobudaya. Yang nampak cuma 'pendedahan' bahagian badan yang tak sepatutnya. Dan kesudahan filem-filem seperti ini biasanya, "inilah balasan aku,' ataupun "aku cuma mampu meminta ampun pada ibu bapaku dan kapada Allah". Berpengajaran sekali karya mereka, ya?


Tidakkah sebenarnya pengarah-pengarah yang mencipta karya-karya sebegini berasa telah banyak orang buat cerita yang sebegitu rupa? Mungkin juga sebenarnya, mereka masih berasa isu-isu seperti ini masih luar biasa dan perlu didedahkan. Kuat betul nampaknya naluri golongan pengarah ni untuk terus "memberi kesedaran". Terima kasih pengarah filem Melayu.


Memang tak tertahan dan terlawan. Saya teringat sebuah filem arahan Namewee, Nasi Lemak 2.0. Ramai yang menggelabah bila dia buat filem, lagi-lagi ada '2.0' di belakang. Siap ada yang buat demonstrasi lagi bantah filem itu ditayangkan. Namun akhirnya, dialah antara segelintir pengarah yang menunjukkan betapa sayangnya dia terhadap Malaysia. Orang Melayu pun tak teringin nak buat cerita macam itu.


Walaubagaimana mandulpun minda pengarah-pengarah ini, mereka masih mampu mengumpul ratusan ribu malah kini mencecah lebih sejuta penonton untuk menonton filem-filem idea streotaip tahap dewa ini.


ORANG SUKA TENGOK, KITA BUAT LA!



Agak sukar nak menghadapi golongan karyawan pencipta karya klise. Namun sebenarnya, lagi sukar nak mengubah minat dan persepsi penonton sendiri. Penonton tempatan umumnya, masih menggemari genre ganas, seram dan romantik. Namun yang penting, filem-filem tersebut mestilah tak membawa mesej berat dan penting, kalau tidak, jangan harap kutipan tayangan nak dapat besar-besar.


Mudahnya macam nilah, berapa ramailah sangat orang kita suka tengok filem macam Children of Heaven, Slumdog Millionaire dll? Jelaslah sekarang betapa minda rakyat kita masih belum cukup berkembang lagi untuk menerima dan mengikuti isu semasa. Pemikiran rakyat kita sebenarnya belum lagi matang, ditambah pula ego yang tidak berasas.

Kesudahannya, kita akan terus 'menikmati' sajian filem klise oleh pengarah-pengarah dan penulis skrip tempatan. Sampai bila? Sampailah orang kita terbuka hati dan minda untuk menonton karya yang lebih matang. Barulah penerbit mata duitan sanggup melabur untuk menerbitkan filem sebegini rupa.


Mulakanlah sokongan kita dengan menunjukkan kematangan sejati dalam memilih.











No comments: